Att släppa ilskan och mot dom som sårat dig och gå vidare guide

Att släppa ilskan och mot dom som sårat dig och gå vidare guide

Detta är något jag själv har brottas med i flera månader, en efter en har rensat ut i mitt liv. Vissa har försvunnit av sig själva men det har jag hört beror på att dom ser att du förändras och dom känner inte igen dig. Samma sak är det med du kanske valt avsluta några vänskaper som varit skadliga för din mentala hälsa. Även vuxna människor kan med mening göra deras yttersta för att såra dig utan att du knappt förstår det tills det en dag går upp ett ljus för dig. Många gånger när du upptäcker riktig vänskap eller ställer dina vänskaper mot andra eller pratar högt om dina vänskaper och inser dom är osunda.

Att släppa ilskan och inte ägna tid åt att hålla agg

Att släppa ilskan och inte ägna tid åt att hålla agg mot andra som har sårat dig är en kraftfull handling som kan frigöra dig från negativa känslor och främja din mentala hälsa. Även om vi alla har haft tuffa relationer och konflikter i våra liv vid något tillfälle kan att hålla fast vid dem hindra oss från att gå vidare. Det kan leda till internaliserade negativa känslor, som ilska, sorg och till och med ensamhet när det hindrar oss från att hitta andra vänskaper eller relationer. Om du framgångsrikt kan släppa ilskan och sluta tänka på dem som har sårat dig är du mer benägen att ha fred i ditt liv och uppnå god mental hälsa.

Att hålla fast vid ilska och agg kan vara som att bära en tung börda på dina axlar. Det tynger dig ner och hindrar dig från att röra dig framåt. Genom att släppa ilskan och förlåta dem som har sårat dig befriar du dig själv från den tyngden och öppnar upp för positiva förändringar i ditt liv.

Att låta gå av ilska och agg handlar inte nödvändigtvis om att glömma det som har hänt eller att förlåta för andras skull. Det handlar mer om att frigöra dig själv från de negativa känslor som håller dig tillbaka. Det är ett val som du gör för din egen mentala och emotionella välmående.

Det kan vara en utmaning att släppa taget om ilska och agg, särskilt om du har blivit djupt sårad av någon annan. Men genom att arbeta med dig själv och praktisera acceptans och förlåtelse kan du gradvis läka de inre såren och öppna upp för nya möjligheter till lycka och välbefinnande.

Att lista det som har varit dåligt och reflektera över hur du mår nu efter att ha släppt dina dåliga vänner kan vara ett kraftfullt verktyg för självinsikt och personlig tillväxt. När vi tar oss tid att identifiera och reflektera över de negativa aspekterna av våra relationer kan vi skapa klarhet över hur dessa förhållanden har påverkat oss och vår mentala hälsa.

Gör en lista med det som var dåligt och försök komma över bron till att må bra igen

Genom att göra en lista över det som varit dåligt i dina tidigare vänskaper kan du få en tydligare bild av vilka negativa mönster eller beteenden som har påverkat dig negativt. Det kan vara allt från konstant kritik och nedvärderande kommentarer till bristande stöd och förtroende. Genom att skriva ner dessa negativa upplevelser kan du börja identifiera mönster och trender som har påverkat ditt välbefinnande.

När du har identifierat det som har varit dåligt är det också viktigt att reflektera över hur du mår nu, efter att ha tagit steget att släppa dina dåliga vänner. Kanske känner du en känsla av lättnad och befrielse från att inte längre behöva hantera deras negativa påverkan. Eller så upplever du en ökning av positiva känslor som tillfredsställelse, lugn och till och med lycka när du omger dig med människor som stödjer och uppskattar dig för den du är.

Att reflektera över din nuvarande mentala och emotionella tillstånd kan hjälpa dig att förstå vilka förändringar som har skett i ditt liv sedan du släppte taget om dina dåliga vänner. Det kan också ge dig insikter om vilka typer av relationer som är hälsosamma och givande för dig, och vilka du bör undvika i framtiden.

Att släppa taget om ilska och agg är en styrka, inte en svaghet. Det kräver mod och inre styrka att låta gå av det som har skadat dig och istället fokusera på din egen väg mot fred och lycka. Så ta det första steget mot att släppa taget och låt känslan av befrielse och läkning guida dig mot en ljusare framtid.

Glöm inte uppskatta det som faktiskt varit bra med vänskapen

Att också minnas det som har varit bra i våra tidigare vänskaper är lika viktigt som att identifiera det som har varit dåligt. Genom att bevara de positiva minnena kan vi uppskatta de goda stunderna och lära oss av dem, även om relationen inte längre består.

Ibland kan det vara lätt att fastna i att bara tänka på det negativa när en vänskap tar slut. Men genom att aktivt komma ihåg de positiva upplevelserna och banden vi delade med den personen kan vi föra med oss värdefulla lärdomar och erfarenheter till framtida relationer.

Vissa vänskaper är inte menade att bestå för evigt, och det är helt normalt. Livet förändras, människor förändras, och ibland växer vi ifrån varandra. Att acceptera detta och släppa taget på ett fredligt sätt kan vara en del av vår personliga utveckling och tillväxt.

Genom att minnas både det goda och det dåliga i våra förhållanden kan vi skapa en balanserad och realistisk syn på våra relationer. Vi kan lära oss att uppskatta de positiva stunderna utan att ignorera de utmaningar vi mötte. Och vi kan använda dessa erfarenheter för att växa och bygga starkare och mer meningsfulla relationer i framtiden.

Så låt oss inte glömma att även om vissa vänskaper kanske inte varar för alltid, så har de fortfarande format oss och bidragit till våra liv på något sätt. Genom att bevara de positiva minnena och lära oss av de negativa kan vi fortsätta att utvecklas och blomstra som individer.

När det gått ett tag reflektera över hur ditt liv är nu

Efter det gått bara någon dag märke jag direkt att jag mådde bättre, jag sörjde en dag och sedan kände jag en slags frihet. Plötsligt kunde jag posta vad jag ville på Instagram utan att känna att jag blir dömd, en sådan liten sak var sådan extrem stor skillnad.

Drygt 3 veckor senare började jag knappt tänka på det och då började det hända saker. Jag hade fått massa ork och hade gått till gymmet och hade även en ny vän som peppade mig. Tillslut så valde jag skriva till en person jag varit lite intresserad av och nu träffas vi. Det har även hänt massa andra positiva saker om mina vänner säger att jag strålar och det känns som om världen är framför mina fötter.

Slutligen, fick dock ett bakfall igår och jag talade med en psykolog där jag berättade att jag funderade att maila och skriva, ”jag vill inte du försöker komma tillbaka till mig som vän”. För att jag var rädd att få massa kontaktförsök om jag ska ta tillbaka trots det gått två månader. Jag har mått så dåligt av att misslyckas med 20-års vänskap men jag insåg att den egentligen inte fått mig må bra ända sedan start, för det har alltid då och då varit den där känslan av obehag i magen vid vissa kommentarer eller när jag känt mig dömd och då liksom mått lite ångestkänsla. Känn efter om du upplever sådan känsla när du umgås med vissa vänner, det kan vara din kropp som säger att dom är fel för dig.

Tråkigt det blev som det blev, jag försökte allt och men personen hade ett agg mot mig men ändå gillade mig, den mattematiken kan jag inte få ihop. Men jag har kommit fram att personen har bristande empati och vi är inte på samma nivå intellektuellt och vi ser på livet helt olika.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *